Efterårstur til enestående Møn

En af Danmarks hyggeligste øer

Møn er som bekendt en ø ud for Sydsjællands østkyst. Møn er forbundet med Sjælland via Dronning Alexandrines Bro over Ulvsund, mens en dæmning sikrer forbindelse med Bogø og Farøbroerne. Så langt så godt. Møns klint kender vi alle, og så tror jeg den stopper her for mange, inklusiv mig selv. Lidt forlegen må jeg indrømme at jeg ikke anede at Møn rummer meget mere end, en helt enestående smuk klint.

Jeg indrømmer også blankt, at jeg havde undervurderet hvor maget møn kan, og at en forlænget weekend ikke helt er nok, hvis man virkelig vil gå på opdagelse i skøn natur, spændende historie, smuk kunst, lokale markeder og hvis man har børn med, er der et vælg af muligheder her også.

Så Møn er absolut et sted hvor man sagen kan holde ferie i en uges tid og så stadigvæk ikke have set det hele.

Møns Klint

Jeg forstår godt hvorfor, at Møns Klint er et meget populært udflugtsmål. De smukke hvide klinter, der er 128 meter over det turkisgrønne hav langs den syv km lange kyststrækning, er nemlig noget helt specielt. Du kan fra toppen af Møns Klint finde flere steder at komme ned til stranden, hvorfra du virkelig kan nyde det enestående syn af klintens lodrette vægge.

Vi fandt det mest populære sted at gå ned til stranden som er ved Maglevandstrappen ved Geocenter Møns Klint. Her skal du ned af hele 497 trappetrin og selvfølgelig også op af dem igen.

Du kan læse meget mere om Møns Klint HER

Stege

Stege er eftersigende en af Danmarks ældste købstæder og bærer meget præg af middelalderen, og at den har også fået et mere moderne tuts med tiden gør kun byen til en interessant og smuk by at gå på opdagelse i synes vi. Du kan læse meget mere om Stege by HER

Vandretur på Møn?

En af de oplevelser jeg godt kunne finde mig til rette i næste gang vi skal til møn er Camønoen som strækker sig hele 175 km over Møn, Bogø og Nyord. Hvor man undervejs kommer igennem områdets smukkeste natur, langs de betagende kyster, gennem hyggelige småbyer og forbi flere seværdigheder. Derfor er det nok ikke uden grund den også bliver kaldt for “kongerigets venligste vandrerute”  Du kan læse meget mere om Camønoen HER

Vi – min kæreste og jeg har tit talt om den spanske Camino, men jeg tror nu, at Camønoen er et godt sted at starte. Er der nogen af jer som læser med som har erfaring må i endelig gerne skrive eller give en kommentar her i indlægget.

Hotel præstekilde

Vi boede på Hotel Præstekilde lige ud til den store golfbane Møn Golf Resort. Vi havde købt en deal indeholdende et miniophold i luksus dobbeltværelse. Vi fik egentlig en fremragende modtagelse i receptionen og da vi var kommet lidt før tilbød personalet at vi kunne sætte os ud på derressen og vente til værelset var klar, hvilket vi tog i mod. I tilbuddet var der også aftensmad og morgenmad inkluderet, så alt var jo som det skulle være.

Altså lige indtil….

Værelset var ikke noget at råbe hurra for, men vi havde en seng at sove i. Vi skulle have et luksusværelse, men må erkende, at der ikke var meget luksus her. Mange hoteller byder på kaffe/te faciliteter og et rigtigt siddearrangement, uden at kalde det for et luksusværelse, men det var der ikke her.

Billeder kan virkelig snyde og jeg mindes at min kæreste og jeg talte om at det det var længe siden der havde været en kærlig hånd, i hvert fald på værelserne. Værelset var helt indelukket og lugtede lidt af skimmelsvamp måske pga. manglende ventilation i badeværelset, men vi fik åbnet vinduerne, hvilket hjalp lidt. Indeklimaet generelt på hotellet var lidt for ringe – selv på en solskinsdag. Jeg fik meget slem allergisk reaktion på begge mine ben og som kløede noget så forfærdeligt. Da vi gik til ejeren fik vi blot en lang forklaring på at der var mange myg i området. Det ente med at jeg måtte en tur til lægen da jeg kom hjem.

Men der imod udsigten fra terrassen var smuk ud til stege nor og golfbanen og der var hyggelige stier langt golfbanen som man kunne gå på.

Men efter de fem udmeldte konkurser, siden vi har været der, var vi glade for, at hotellet reelt tog imod gæster, da vi nu havde købt ophold der.

Ved middagen fik vi anvist et bord i et gennemgangslokale hvor der var to store og særdeles larmende selskaber på hver side af rummet. Vores tjener gjorde alt hvad han kunne men generelt var der alt for få søde, men stressede tjenere, der for frem og tilbage mellem selskaberne og bordene i gennemgangslokalet. Selve middagen første dag husker jeg som ok og var sådan set ok i forhold til prisen.

Morgenmaden var egentlig også fin og der var noget for enhver. Dejligt at kaffen blev serveret i kander som man måtte tage med ned til bordet.

Ved afrejse skulle vi bare smide nøglen i kurven som stod på disken.

Det er meget sansyndeligt at vi finder et andet sted at sove, næste gang vi tager til møn.

Liselund Slotspark

Vi nåede også forbi Liselund slotspark som ligger på det yderste af Møn. Det er et yndigste lille miniatureslot omgivet af en fortryllet have. Efter signede er haven den bedst bevarede romantiske have i Danmark. Man kan besøge Liselund lystslot på en rundvisning fra 1. maj til 30. september. I den samme periode kan man som gruppe bestille private rundvisninger i de poetiske omgivelser. Haven er åben året rundt. Du kan læse meget mere om slottet og haven HER

Nyord

Når du er på Møn, må du altså ikke syde dig selv for at opleve denne lille bilfri Ø. Her kan man opleve det ægte bekymringsfrie ø-liv. Den 5 km² store ø ligger nord for Møn og består af et stort naturreservat, samt den charmerende landsby af samme navn som øen. Her er ingen tvivl, her hersker der en stemning af ro, hygge og idyl – og rigtig mange edderkopper. Derfor har vi døbt øen edderkoppeøen.

Her parkere du bilen inden du går videre ind på selv øen.

Du kan læse meget mere om øen HER

Har du været på Møn? Del gerne dine oplevelser og tips i kommentarfeltet nedenfor!