Velkommen til skønne Samsø

Skøn tur

Vi havde en skøn tur til Samsø i uge 42 sidste år. Jeg var så heldig at vinde et weekendophold for 6 personer fra torsdag – søndag igennem Samsø feriehusudlejning.  Jeg vinder ellers aldrig noget. Det skal lige siges at når du først har været på opdagelse i Samsøs smukke natur, smagt på øens specialiteter, fornemmet en snert af byliv i de små landsbyer, udforsket det kunstneriske liv og kørt øen tynd har du oplevet Samsø fra sin allerbedste side bliver du forelsket i øen.

Selvom Samsø er en lille Ø, har den så meget at byde på af spændende og varierede attraktioner for både børn og voksne, og her er både eventyr og opdagelse, kulturhistorie.

På denne her tur skulle vi også rundt på øen. Sidste år (2017) var vi også afsted men der var jeg blevet syg og det er ikke helt det samme at opleve gennem syge øjne og en mat krop. Så denne her gang skulle vi give øen gengæld.

Torsdag

Vi tog den altid så hyggelige færge over til øen torsdag formiddag, hvor vi talte om hvad vi skulle fortage os de næste dage. Vi havde jo børnene med så helt naturligt havde de også en stemme og en ting stod meget klart – de ville gerne opleve Falkecenter Samsø. Jeg havde et ønske om besøg på gårdbutik og genbrugsbutikker (ikke så overraskende) og min kæreste ville gerne ud på Besser rav.

Vi ankom til det hyggeligste sommerhus, stilfuldt indrettet på stor dejlig grund med udsigt til solnedgang over markerne mod vest og med adgang til idyllisk natursti direkte til god badestrand. Og brændeovn ikke at forglemme. Vi havde købt rigeligt ind det lokale supermarked – vi skulle ikke mangle noget og vi var klar til de næste dage. Vi spiste sen frokost den dag og derefter gik vi en tur ned rundt i området og ned til stranden. Da vi kom hjem tænde vi op i brændeovnen og inden længe brede der sig en varme så skøn og lyden fra det knitrende træ, fik en helt ned i gear.

Fredag

Fredag startede vi dagen med luksus morgenmad. Denne dag bød på kombineret Road trip rundt på øen og shopping. Vi startede i Nordby bl.a. hos den stemningsfulde gamle købmandshandel som præsenterer Samsøs specialiteter og delikatesser – ååh jeg er så vild med denne butik og hvis man som jeg er vild med originale råvarer, er butikken virkelig et besøg værd. Der er også mulighed for at få serveret kaffe og kage mv. samt veltillavet frokost i idylliske omgivelser. De har mange stamkunder, som kommer igen år efter år, netop fordi mange af produkterne er “afhængighedsskabende” (som den søde Herre der stod bag disken den dag nævnte) At tømme butikken er så meget sagt – men vi fik da købt nogen af Samsøs specialiteter med hjem.

Derefter kørte vi ned mod Sydøen – Til Tranebjerg Samsøs hovedstad. I Tranebjerg besøgte vi bl.a Buur Ting & Tøj. En spændende butik beliggende midt i Tranebjerg. Butikken kombinerer mode og interiør med kendte danske mærker; Part Two, Masai, Linnebjerg, Birkenstock, Beck Søndergaard, House Doctor, Bloomingville, Pernille Corydon, Depeche og meget andet. Buur har også en Kaffebar. Kaffebaren serverer en god kaffe, kage, sodavand m.m. Og i sommerhalvåret har de også Milk shakes og gammeldags isvafler. Der tilbydes også trådløst netværk i Kaffebaren.

Efter mit ønske besøgte vi både Samsø Smykker og Samsø Gårdbutik. Samsø Smykker er et værksted og butik med håndlavede smykker, som er kendt for et skandinavisk design. Og for en i himlen, hvor var de flotte – men hvor man dog skal have den dyre tegnebog, frem hvis man ønsker et smykke.  Så vi nøjes bare med at kigge. Samsø Gårdbutik er med sin 500m2 store butik og er vist landskendt for sit store og anderledes udvalg. Så der skulle vi jo også hen. Samsø Gårdbutik er indrettet i Svanegårdens hyggelige gamle længer i Samsøs højest beliggende by Permelille. Her kan man bl.a. købe unikke uldvarer i helt egne kvaliteter og designs fra egen lille dansk fabrik med væveri og systue. Her finder du også praktisk outdoor-tøj til færdsel i naturen til alle årstider, mange spændende gaveideer, Ø specialiteter fra Samsø, lækre sæber, lammeskind, souvenirs m.m.

Efter en del køren og shopping, var vi alle sammen en smugle trætte. Så vi kørte hjem til sommerhuset, fik lidt frokost, hyggede os og de voksne fik en kop af det nyindkøbte kaffe. Og så blev der igen tændt op i brændeovnen. Vi slappede af mens mørket faldt på. Børnene gik på jagt efter brætspil og fandt besservisser frem som vi i fællesskab blev enige om at spille efter aftensmaden.

Lørdag

Lørdag morgen lignede meget fredag morgen hvor spise en god og solid morgenmad. I dag skulle vi på besøg hos falkecenteret og gåtur på Besser rav efter børnenes og kærestens ønske. På falkecenteret har du mulighed for at opleve vingesuset fra de store majestætiske ørne, dragende ugler og lynhurtige falke. Og jeg skal da også lige love for det var en helt igennem fantastisk oplevelse. Du drages nærmest ind i et univers af rovdyr, som vises i den frie natur og vi sad på første række og kunne nyde naturen og dyrene i den ultimative frihed. Nordøst for Besser ligger det 5 km lange oversøisk stenrev, der afgrænser Stauns Fjord og er et enestående fugleområde. Her skulle vi naturligvis ud at trave. Her fik vi vind i håret og for mit vedkommende samlet sten. Jeg ved ikke hvad der er med mig – men jeg kan simpelthen ikke lade være. Efter disse oplevelsesrige stunder var vi blevet lidt sulten men også trætte. Er sikker på at alt den friske luft har været godt. Vi blev enige om at finde et sted og få lidt sen frokost eller tidlig aftensmad om man vil.  Vi ende på Mårup Havn Restaurant – desværre! Og hvorfor så lige det? Mårup Havn Restaurant ligger jo lige ud til skønt hav og udsigt. Men maden vi fik var bare ikke godt og mætte blev vi ikke rigtig. Og vi gik lidt slukøret derfra og kørte hjem ad til sommerhuset. Da nu maden var skuffede kunne vi allesammen (eller måske bare os voksne) hurtig blive enige om at vi fortjente en form for dessert. Så vi kørte forbi den gamle købmandshandel i Nordby. Vi ende med at købe en af hver slags kage de havde på disken – længe leve ubeslutsomheden! Hjemme i sommerhuset gik min kæreste i krig med at tænde om så enhver solplet ville blive misundelig og lad mig sige det sådan – vi frøs ikke! Aften forgik i sofaen foran tv’et i selskab med et program hvor de kræmmere træer.

Søndag

Søndag skulle ikke være nogen undtagelse med hensyn til den luksuriøse morgenmad. Så selv om det var hjemrejse dag, gik vi ikke på kompromis. Vi pakkede sammen og forlod det skønne sommerhus. Vi havde lidt timer, at slå ihjel inden færgen sejlede. Derfor tog vi lige en ekstra tur til Samsø Gårdbutik, hvor jeg fik købt de lækreste uldsokker, som jeg har haft gavn af lige siden.

Skønne og dejlige Samsø som bugter sig i Kattegat midt i Danmark – vi ses igen, om ikke før så siden. Igen når græsset er grønt og himlen er blå.

Du kan finde Samsø på google maps: Link

Har du været på Samsø? Del gerne dine oplevelser og tips i kommentarfeltet nedenfor!