Weekendtur til København

Tivoli hotel – Hotellet for hele familien

Svigermor/farmor/mor – ja, kært barn har mange navne, er altid god til at invitere os på tur, hvilket vi er meget glade og taknemlig for, og vi nyder det i fulde drag. Dejligt med en svigermor, som tænker på os, når der skal opleves noget her i familien.

København

Denne gang gik turen til København, hvor vi boede på det 4-stjernet Tivoli Hotel. Det var meget fornemt og et forholdsvis nyt hotel, som åbnede den 2. september 2010. Hotellet ejes og drives af Arp-Hansen Hotel Group. Tivoli Hotel og Congress Center er tegnet af den danske arkitekt Kim Utzon, som også har tegnet det nærliggende hotel WakeUp Copenhagen.

Tivoli Congress Center

Både hotel og service var i top og vores ophold var en rigtig god oplevelse og som jeg klart vil anbefale til andre.

Et dejligt hotel. Ja, faktisk et helt fantastisk flot hotel med en god og central placering på Arni Magnussons Gade 2, 1577 København, og der er gode parkeringsmuligheder. (de har parkeringshus lige ved, og hvor det er nemt at finde hotellet) der er kun 10 min. gang fra S tog station.

Værelser og lækre produkter

Værelserne var rigtig fine, og vi følte os lidt som konger og baroner, vi boede nemlig på 8 sal – skønne og lækre produkter (Karmameju), og der var virkelig heller ikke en finger at sætte på rengøringen. Et dejligt rummeligt værelse med en super fantastisk seng. God og hjemmelig indretning.

Tivoli Congress Center - Værelse

Skøn morgenmads buffet med mange varierende retter, rigtig lækkert og kan klart anbefales.

Nok om hotellet (selvom jeg jo egentlig kunne blive ved med at fremhæve de gode ting). Vi tog jo til København for, at se de nye beboere i Zoo (Pandaerne), og for at børnene kunne få en fornøjelig dag i Tivoli, og så skulle vi jo også lige et smut på familiebesøg i Gilleleje, nu vi var på disse kanter.

I kan selv kigge nærmere på hotellet og alle de faciliteter som er her https://www.tivolihotel.dk/

Vi ankom til hotellet fredag aften, tjekkede ind, som gik meget hurtigt og smerte frit og satte kursen mod Brasserie (en af de mange spisesteder på hotellet) hvor vi havde bestilt bor til kl. 19. Her vi fik maven godt fyldt op, så vi nærmest rullede op på 8 sal. (godt der var elevator)

Tivoli Congress Center - Brasserie

Lørdag havde vi et lidt stramt program, vil nogen nok mene – vi ville nemlig både i Zoo og i Tivoli og mange vil nok tænke – kan man nå begge ting på samme dag? – Ja, det kan man godt med lidt god vilje. Og vilje har vi altså masser af!

Lørdag var en perfekt dag, temperaturen var tilpas, og med den skønne morgenmad var vi alle veltilpasse og klar til dagens strabadser.

Zoo

Jeg havde i grunden ikke de store forventninger til Zoo, og jeg har det i grunden meget ambivalent med, at se vilde dyr lukket inde i bure og indhegning. Jeg synes, vilde dyr hører til i naturen, altså i deres rette element, men jeg kan samtidig, også følge at visse arter af dyr bliver redet ved, at opfostre dem i fangenskab, som de gør i zoo, og at det giver dem en nu chance for at overleve. Samtidig er det jo også en fin måde, at få viden om dyr – Hvis man vel og mærke læser de skilte, der er opstillet.

Zoo 1
Zoo 2

Hvis jeg skal sige noget positivt om Zoo, så bemærkede jeg, at de virkelig gør noget for at imødekomme dyrenes behov, hvilket jo er dejligt, at se og varmer et dyreelskershjerte. Især anlægget for elefanterne er flot og sikke et lækkert pandaområde.

Vi så rigtig mange af dyrene, og de så ud til at trives – De har jo ellers har ry for at gemme sig indenfor, så det i sig selv, var jo en dejlig oplevelse at se dyrene.

Vi spiste frokost i Panpan med udsigt til pandaerne, og det var en ok jævn oplevelse. Dog var Sønnikes bøf lidt for rød (han blev ikke spurgt, hvordan han vil have den stegt), og der manglede pomfrits. Men ellers var personalet venlig og imødekommende.

Zoo kender vi vist alle sammen, men for dem som ikke har været der kan I se mere her https://www.zoo.dk/da/

Tivoli

Det er som om Tivoli var sjovere, da man var barn. Jeg kan i ihvertfald skrive under på, at jeg ikke har det store behov for at blive svinget rundt i diverse karruseller som voksen, som jeg havde, da jeg var barn.

Det er min oplevelse at tivoli er blevet et udflugtssted, hvor madelskere går hen. Der var flere cafeer og steder hvor man kunne spise, end der var forlystelser. Graderne af forlystelserne kunne også godt være mere jævn. Enten gik de meget langsomme ellers var de som en hvirvelvind. Når det så er sagt, og nu skal vi lige have den positive stemning tilbage, så var der Garderdag dag, da vi var på besøg, og det var vildt underholdende at se.

Jeg har selv for mange år siden spillede med i Kolding Pigegarde, og jeg kan godt ærgre mig lidt over, at jeg ikke var vedholdende nok til at blive ved.

Tivoli

Tivoli behøver jeg vist heller ikke præsentere, men for dem som aldrig har været der kan I se nærmere her https://www.tivoli.dk/

Kl. 19 spise vi i grøften (Tivoli) – super skøn og lækker mad, inden vi tog hjem på hotellet og liiiiige fik en lille Irsk kaffe til dessert. Også har rullede vi hen til elevatoren og op i vores seng. Og så var den skønne dag jo gået.

Gilleleje

Søndag var vi lidt matte i kroppen, men ellers frisk på familiebesøg i hyggelige og smukke Gilleleje. Solen var med os hele dagen og det samme var humøret da vi ankom til Gilleleje.

Her blev søndag eftermiddag brugt på dejligt selvskab, hygge i haven med dertilhørende fuglekvider, lækker grillmad og gåtur til og langs stranden. Vi dyppede også lige fusserne men vandet var nu lidt til den kølige side. Altså en hel og igennem skøn sommerdag.

Gilleje

Til dem som ikke har været i Gilleleje, kan jeg fortælle, at Gilleleje ligger i Nordsjælland og er en fiskeriby med ca. 6.611 indbyggere. Gilleleje skulle efter sigende være en livlig og smuk by hele året. I modsætning til de fleste “badebyer” der oftest er grå og mennesketomme om vinteren. Med andre ord er Gilleleje en by med kulturhus, levende spisesteder og en autentisk atmosfære året rundt.

En gåtur på Gilleleje Havn kan varmt anbefales. Når man går langs Gilleleje Havn mærker man også let fortidens vingesus – fuld af atmosfære og aktivitet. En hyggelig lille havn med gode spisesteder. Der er gode muligheder for at shoppe lidt i den hyggelige by og ellers bare slentre lidt rundt og snuse lidt til det hele.

Et dejligt gensyn med den Sjællandske familie som vi snart må gøre igen. Vi hyggede os bragt.