Oplev Magien ved Jul i Lübeck – Shopping, Overnatning og Julemarkeder

Et Minde for Livet

I dette indlæg vil jeg tage dig med på en eventyrlig juletur til den smukke by Lübeck i Tyskland. Efter at have besøgt byen om sommeren og forelsket mig i dens charme og historie, kunne jeg ikke modstå at vende tilbage for at opleve den magiske atmosfære i juleferien.

Fra de næsten maleriske gader og autentiske butikker til de stemningsfulde julemarkeder og hyggelige overnatningsmuligheder.

Læn dig tilbage og lad dig fortrylle af historiske gader, skinnende julelys og stemningsfulde julemarkeder, som vi udforsker denne charmerende by i juleferien.

Transport til Lübeck

At komme til Lübeck er en del af eventyret, og vi valgte at tage turen fra Aarhus til Lübeck i vores egen bil. Denne køretur gennem det smukke landskab var ikke kun en praktisk måde at komme til vores destination på, men også en chance for at opleve den betagende natur og de pittoreske byer langs ruten.

Vi nød at have friheden til at stoppe undervejs og udforske forskellige seværdigheder og landsbyer langs vores rejse. Fra de rolige kystbyer langs den tyske Østersøkyst til de grønne marker og skovklædte bakker, der strakte sig så langt øjet kunne se, var hvert øjeblik af køreturen en oplevelse i sig selv.

Efter flere timer på vejen nåede vi endelig frem til Lübeck, hvor vi blev mødt af byens imponerende skyline og en følelse af spænding og forventning. Selvom det kræver lidt mere planlægning og tid at rejse med bil, var det hele værd for den frihed og fleksibilitet, det gav os under vores rejse.

Shopping i Lübeck – Marcipan fra Niederegger

Lübeck er kendt for sine hyggelige gader og autentiske butikker, der tilbyder alt fra håndlavede julegaver til lokale delikatesser. Efter at have udforsket byen om sommeren, var jeg spændt på at vende tilbage og se, hvordan den havde forvandlet sig til en vinteroase fyldt med julestemning. Vi udforsker de bedste shoppingstrøg, herunder Breite Straße og Hüxstraße, hvor du kan finde alt fra traditionelle julepynt til delikatesser som marcipan og julekager. Lad dig forføre af den unikke atmosfære og find den perfekte gave til dine kære.

Udover at besøge de stemningsfulde julemarkeder og udforske de almindelige butikker i byen, fik vi også mulighed for at smage på nogle af Lübecks mest berømte delikatesser.

En af de mest ikoniske delikatesser fra Lübeck er marcipan fra Niederegger, en velrenommeret producent af marcipan med mere end 200 års erfaring. Vi kunne ikke modstå fristelsen til at besøge Niedereggers butik i byens centrum og smage på deres lækre udvalg af marcipanvarianter.  Marcipanen fra Lübeck er kendt for sin høje kvalitet og autentiske smag, og vi kunne finde et bredt udvalg af forskellige former, størrelser og smagsvarianter i byens mange delikatessebutikker.

Butikken var en sand oase for marcipanelskere, med en bred vifte af forskellige former, størrelser og smagsvarianter at vælge imellem. Fra klassisk marcipan med en sprød chokoladeovertræk til mere kreative og eksotiske smagskombinationer, var der noget for enhver smag.

Efter at have smagt på forskellige prøver og nøje udvalgt vores favoritter, købte vi flere æsker med marcipan med hjem som gaver til venner og familie eller som en sød påmindelse om vores tid i Lübeck. Der er ingen tvivl om, at marcipanen fra Lübeck vil bringe glæde og nydelse til dem, der er heldige nok til at modtage den.

Overnatning i Lübeck

Når du besøger Lübeck i juleferien, er det vigtigt at vælge den perfekte overnatningsmulighed for at fuldende din rejseoplevelse. Efter at have nydt en sommerdag i Lübeck, hvor jeg boede på et hyggeligt guesthouse i den gamle bydel, var jeg ivrig efter at opdage nye charmerende overnatningsmuligheder. Vi udforsker forskellige indkvarteringsmuligheder, lige fra hyggelige guesthouses til luksuriøse hoteller. Uanset om du foretrækker en central beliggenhed nær julemarkedet eller en rolig oase væk fra byens travlhed, har Lübeck noget for enhver smag og budget.

Hanseatischer Hof Lübeck:

Under vores sommerbesøg i Lübeck havde vi fornøjelsen af at bo på Hanseatischer Hof Lübeck, et charmerende hotel beliggende i hjertet af den gamle bydel. Vores ophold på Hanseatischer Hof var intet mindre end en skøn oplevelse af komfort, elegance og traditionel tysk gæstfrihed. Hotellet, der er beliggende i en smuk historisk bygning, imponerede os med sine smukt indrettede værelser, der kombinerede moderne bekvemmeligheder med autentisk hanseatiske charme.

Beliggenheden af Hanseatischer Hof kunne ikke være bedre – kun få skridt væk fra de maleriske gader og seværdigheder i den gamle bydel og inden for nem gåafstand til de populære julemarkeder. Efter en dag med udforskning af byen var det altid dejligt at vende tilbage til hotellet og slappe af i den hyggelige atmosfære.

Personalet på Hanseatischer Hof var yderst imødekommende og venlige, og de gjorde alt for at sikre, at vores ophold var behageligt og mindeværdigt. Vi nød også den lækre morgenmad, der blev serveret hver morgen, med et udvalg af lokale specialiteter og friske råvarer.

Alt i alt kan jeg varmt anbefale Hanseatischer Hof Lübeck til dig, der leder efter en uforglemmelig oplevelse i Lübeck. Uanset om du besøger byen om sommeren eller i juleferien, er dette charmerende hotel det perfekte udgangspunkt for at udforske alt, hvad Lübeck har at byde på.

Julemarkeder i Lübeck

Ingen juletur til Lübeck er komplet uden at besøge de stemningsfulde julemarkeder, der spreder glæde og varme gennem byen. Efter at have udforsket byens seværdigheder om sommeren, var jeg ivrig efter at vende tilbage og opleve julemagien på de mest populære julemarkeder. Vi udforsker de mest populære julemarkeder, herunder det ikoniske julemarked på Rathausplatz og det hyggelige julemarked på Koberg. Under vores rejse havde vi også den glæde at opleve alle de forskellige julemarkeder, som Lübeck har at byde på.

Vi begyndte vores julemarkedseventyr på det ikoniske julemarked på Rathausplatz, hvor den smukke juleudsmykning og de farverige boder skabte en magisk atmosfære. Her kunne vi nyde lækre julespecialiteter som brændte mandler, gløgg og friskbagte julekager, mens vi udforskede de forskellige boder med håndlavede gaver og juledekorationer.

Vi fortsatte vores rejse til det hyggelige julemarked på Koberg, der ligger ved foden af det imponerende Holstentor. Dette julemarked havde en mere intim atmosfære og tilbød en bred vifte af lokale produkter og kunsthåndværk. Her kunne vi finde unikke julegaver og nyde den smukke udsigt over den gamle byport.

Vi smagte på alle slags gløgg, lige fra den klassiske røde gløgg til mere eksotiske varianter med frugtagtige eller krydrede smagsnoter. Hver kop var en varm og velsmagende oplevelse, der var med til at sprede julestemning og hygge på de travle julemarkeder.

Vi afrundede vores julemarkedseventyr ved at besøge de mindre markeder spredt rundt om i byen, hvor vi opdagede skjulte perler og nød den hyggelige stemning blandt de lokale. Hvert julemarked havde sin egen unikke charme og tilbød en autentisk smag af julen i Lübeck.

At opleve alle julemarkederne i Lübeck var en uforglemmelig oplevelse, der fyldte os med glæde og julestemning. Uanset om du er på udkig efter traditionelle julegodter, unikke gaver eller bare vil nyde den hyggelige atmosfære, er Lübecks julemarkeder et must-see under din juleferie.

Kartoffelspeicher

Under vores ophold i Lübeck nød vi også nogle fantastiske kulinariske oplevelser, og en af højdepunkterne var vores besøg på Kartoffelspeicher. Denne hyggelige restaurant, beliggende i hjertet af Lübecks gamle bydel, er kendt for sine kreative retter baseret på den ydmyge kartoffel.

Vi blev straks draget af restaurantens rustikke atmosfære og charmerende indretning, der skabte den perfekte ramme om vores middag. Efter at have kigget på menuen besluttede vi os for at prøve deres specialitet – bagte kartofler fyldt med en lækker blanding af ingredienser.

Da vores måltid blev serveret, kunne vi straks fornemme den forførende duft og de smagfulde kombinationer af fyldet, der var perfekt afstemt med de møre og velsmagende kartofler. Hvert bid var en ren fornøjelse, og vi nød virkelig at udforske de forskellige smagsoplevelser og teksturer.

At spise på Kartoffelspeicher var ikke kun en gastronomisk oplevelse, men også en kulturel oplevelse, der gav os et indblik i den tyske madkultur og traditioner. Det var en middag, vi sent vil glemme, og som vi med glæde vil anbefale til andre besøgende i Lübeck.

Er du på udkig efter glutenfri spisesteder i Lübeck, kunne du overveje følgende

• Café Affenbrot: Denne hyggelige café tilbyder et udvalg af glutenfrie kager, bagels og sandwich. Personalet er også opmærksom på kostbehov og kan tilbyde alternativer til deres menu.
  • Café Barista: Café Barista serverer kaffe, te og et udvalg af glutenfrie bagværk og småkager. Det er et godt sted at nyde en afslappet atmosfære og en lækker glutenfri snack.
  • Mr. Q: Dette moderne asiatisk inspirerede spisested tilbyder en række glutenfrie retter, herunder sushi, wokretter og salater. Personalet er også velinformerede om kostbehov og kan tilpasse måltider efter ønske.
  • Restaurant ZeitGeist: ZeitGeist tilbyder en elegant spiseoplevelse med fokus på friske og sæsonbestemte råvarer. De tilbyder også glutenfrie muligheder på deres menu, og personalet er villige til at imødekomme gæsternes behov.
  • Försterei: Denne hyggelige café og restaurant tilbyder en række glutenfrie retter, herunder supper, salater og hovedretter. De bruger friske lokale ingredienser og tilbyder også vegetariske og veganske muligheder.

Udflugt til Wismar

Under vores rejse til Lübeck besluttede vi os for at udvide vores oplevelse ved at tage på en spændende udflugt til den nærliggende by Wismar. Denne charmerende havneby, der også er en del af UNESCOs verdensarvsliste, er kendt for sin imponerende middelalderlige arkitektur, hyggelige torve og maritime atmosfære.

Vi tilbragte dagen med at udforske Wismars gamle bydel, der er fyldt med historiske seværdigheder og kulturelle skatte. Vi blev betaget af byens smukke rådhus, der står som et imponerende symbol på Wismars rige fortid som en betydningsfuld handelsby.

Vi nød også at slentre langs havnefronten og beundre de farverige fiskerhuse og gamle skibe, der stadig bruges til fiskeri og maritime aktiviteter. Atmosfæren var livlig og fyldt med energi, og vi følte os straks hjemme i denne charmerende havneby.

Det var en dag fyldt med eventyr, opdagelser og nye indtryk, og det vil altid stå som et højdepunkt i vores rejse til Lübeck.

Udflugt til Schwerin

Under vores rejse til Lübeck besluttede vi os for at udforske endnu en smuk by i nærheden, nemlig Schwerin. Denne charmerende by, beliggende ved bredden af den idylliske Schweriner-sø, er kendt for sit imponerende slot, pittoreske gamle bydel og naturskønne omgivelser.

Vi tilbragte dagen med at udforske Schwerins gamle bydel, der er fyldt med historiske bygninger, hyggelige torve og stemningsfulde gader. Vi blev straks betaget af den majestætiske silhuet af Schwerin Slot, der spejlede sig i søen og skabte en helt særlig atmosfære.

Efter at have besøgt slottet og beundret dets imponerende arkitektur og omgivelser, gik vi på opdagelse i byens charmerende gader og butikker. Vi nød at slentre langs søpromenaden og beundre den smukke udsigt over søen og slottet, mens vi sugede atmosfæren af denne fredelige og maleriske by til os.

En Julehilsen fra Lübeck

Tak for at have fulgt med på min juletur til Lübeck! Fra de fortryllende julemarkeder til de hyggelige shoppinggader og charmerende overnatningsmuligheder har Lübeck overgået mine forventninger og indskrevet sig i mit hjerte som en af mine yndlingsdestinationer i juleferien.

At opleve byen i juleferien var som at træde ind i en eventyrlig vinterverden fyldt med glæde, varme og julemagi. De smukt dekorerede gader og torve, duften af brændte mandler og gløgg, lyden af julemusik i luften – alt sammen skabte en atmosfære af ren lykke og feststemning.

Jeg vil altid huske de smukke julemarkeder, hvor jeg smagte på alle slags gløgg og nød den hyggelige stemning sammen med venner og familie. Jeg vil også huske de fredelige øjeblikke, hvor jeg slentrede gennem byens gamle gader og sugede atmosfæren ind.

Men mest af alt vil jeg huske den varme velkomst og gæstfrihed, som jeg oplevede fra de lokale. Deres smilende ansigter og åbne hjerter gjorde mit ophold endnu mere specielt og mindeværdigt.

Så tak, Lübeck, for at have delt din julemagi med mig. Jeg håber, at dette indlæg har inspireret dig til at besøge denne vidunderlige by og skabe dine egne uforglemmelige minder. Uanset hvor du er i verden, ønsker jeg dig en glædelig jul og et godt nytår fyldt med kærlighed, glæde og eventyr!

Har du været i Lübeck? Del gerne dine oplevelser og tips i kommentarfeltet nedenfor!