Berlin

Den aller første gang min mand og jeg var i Berlin, var i december 2017, men der jeg blev desværre syg (forkølelse) den første nat vi var dernede. Godt rystet med kleenex, halspastiller, næsespray og masser af glühwein (tysk gløgg) og de hyggelige julemarkeder, overlevede jeg turen, men lovede Berlin et gensyn.

Det fik jeg og resten af familien tog af sted til Berin i sommeren 2018. (børnene havde aldrig før været i Berlin)

Berlin er en by med mange museer, historiske mindesmærker, kulturliv, festivaler og mange andre attraktioner. Jeg kan godt forstå, at Berlin efterhånden er gået hen og er blevet danskernes foretrukne europæiske rejsemål til storbyferie.

Onsdag

Onsdag den 18.08.2017 kl. ca. 8.00 satte vi os ind i bilen, hvor jeg havde fornøjelsen af at kører turen der ned undtagen i det indre Berlin. (jeg har ikke haft kørekort så længe, så bare det at kører de lange vejstrækninger er stort for mig) det tager ca. 7½ time med et enkelt stop undervejs hvor vi bliver tanket op med både benzin – vores hjemmegjorte sandwich, og medbragte frugt, kiks, kaffe til de voksne og sodavand til børnene. Vi landede på hotellet omkring eftermiddag hvor vi tjekker ind. Det var dejligt at være tilbage og endda rask! Vi valgte for nemhedens skyld at bo på samme hotel, hvor der også var mulighed for morgenmad. Hotellet ligger også i gåafstand til næsten alt i Berlin.

Torsdag

Vi skulle jo byen rundt og vi startede med en tidlig bustur (Stadtrundfahrt) for at få et overblik over byen. Vil man gerne spare lidt penge, kan man sagens gå rundt til det meste i Berlin. Et godt råd herfra er, at du finder et hotel eller en lejlighed tæt ved en u-bahnstation, så er det nærmest lige meget, hvor i byen du bor, da det altid er let at komme rundt med toget. Næste gang vi er afsted skal vi have fat i et togkort, som passer til de antal dage, vi er i Berlin.

Men det skal også lige siges for en god ordens skyld, at vi gik meget på vores tur i Berlin og torsdagens program bød på:

Berlinmuren og Chekpoint Charlie

Et besøg ved Berlinmuren er et ”must”, når man er på ferie i Berlin og Checkpoint Charlie som var den mest kendte af grænseovergangene mellem Øst- og Vestberlin, mens byen var delt 1945-1990. Den lå på Friedrichstraße på grænsen mellem den sovjetiske og den amerikanske sektor.  Udover at stedet emmer af historie er Friedrichstraße også en gade med flotte bygninger og gode indkøbsmuligheder, fine spisesteder. Hvis man er til high-end-shopping, så er dette stedet at gå hen.

Brandenburger Tor og Unter den Linden

Vi skulle naturligvis også forbi Brandenburger Tor, som jo er kendt for at være den største og den sidste bevarede byport i Berlin. Der var oprindeligt 18 byporte på den gamle toldmur, som bestod fra det 18. og hen til midten af det 19. århundrede. Og derefter slentrede vi en tur ned ad Unter den Linden. Selvom Pariser-pladsen ved Brandenburger Tor i dag er noget af et tilløbsstykke for turister, gadekunstnere og turguider, kan man stadig føle en stemning af storhed. Unter den Linden er Berlins storslåede boulevard med næsten to kilometer Preussisk storhedstid fra Brandenburger Tor ned til slotsbroen lige før domkirken.

Rigsdagen

Lige ved siden af Brandenburger Tor ligger det tyske parlament, Rigsdagen. Den store bygning er verdenskendt for sin smukke kuppel. Du kan komme op i den store kuppel og se parlamentet lidt fra oven, hvilket vi gjorde om lørdagen.

Madame Tussauds

Der var jo stadigvæk meget tid tilbage af torsdagen. Vi besluttede os derfor at besøge Madame Tussauds. Min mand havde været på MT i London og snakkede varmt om det. Man kan sagtens få en times tid til at gå på museet i Berlin, men det er ikke så stort og var også lidt for hurtigt overstået. Vi var egentlig godt underholdt og en del stationer, hvor vi kunne tage billeder sammen med berømte voksfigurer. Prisen ligger lidt i den høje ende, når museet ikke er mere omfattende, synes jeg. Man kan vist spare penge på at betale billetterne via Booking.com.

Fredag

Alexanderplatz og tv-tårnet

Vi var også forbi Alexanderplatz og tv-tårnet.  Jeg kan virkelig godt lide Alexanderplatz, som er et af de steder i byen, hvor man stadig kan mærke den særlige stemning fra DDR-tiden. Alexanderplatz lå nemlig i Østberlin. Klik på linket for at læse mere om Alexanderplatz:

Vi lider mere eller mindre af højdeskræk her i familien, så da valget mellem at blive på jorden eller tage en tur op i tvtårnet valgte vi at blive nede. Hvis du tager derop, kan du efter signe opleve en indrettet bar og restaurant.  Du kan klikke på dette link som beskriver meget godt hvad tv eller fjernsynstårnet formår:

Den jødiske kirkegård

Mindesmærket for de myrdede jøder i Europa ligger i centrum i Berlin. Mindesmærket er det central Holocaust mindesmærke i Tyskland – til minde om de næsten 6 millioner myrdede jøder. Det blev opført 2003-2005 efter tegninger af arkitekten Peter Eisenman som mindesmærke for alle jøder, der blev dræbt under holocaust og består af 2.711 betonpiller i varierende højde. Mellem pillerne er der 0,95 m brede gange. I alt strækker mindesmærket sig over 19.000 m². Lidt deprimerende sted at besøge, når man tager de tyske jøders skæbne under anden verdenskrig i betragtning.  Det er et imponerende syn og se alle disse betonklodser og samtidigt og deprimerende. Vi viste vores respekt, det var rigtig smuk lavet.

I tilknytning til det findes et underjordisk museum, hvor bl.a. udvalgte ofres livsforløb læses op.

Efter diverse shopping og indkøb skulle maverne fyldes op. Der er en kendt i kredse at vi her i familien holder af krydret med så vi havde jo spottet en indisk restaurant som vi ville spise på. Som sagt så gjort og vi fortrød ikke. (måske kun at vi blev så mætte at vi nærmest rullede derfra).

Lørdag

Sejrssøjlen – Siegessäule

Lørdag startede vi med en gåtur ud til Sejrssøjlen (Siegessäule). gåturen gik gennem en af Berlins mange hyggelige parker. Her emmede der virkelig fred og ro.

Søjlen skyder i vejret midt i en den store 7 baners rundkørsel Grosser Stern midt i Tiergarten. Søjlen er fra 1864 til minde om sejren over Danmark i den dansk-prøjsiske krig. Berlinerne omtaler hende gerne som Gold else – Guld Else. Med sin højde på 67 meter rager søjlen et godt stykke op over trætoppene. Øverst står statuen af Victoria, den romerske sejrsgudinde. På trods af højdeskræk bevæger vi os op i tårnet, men jeg må klare frisag og med respekt for dens højde bevæge mig ned på land i gang. Lidt efter kan jeg se at Mark også har det ganske godt med sin beslutning om ikke at friste skæbnenshøjde.  Manden og Maya er de sejeste og kommer helt op.

Efter denne lidt sindoprevet tur går turen tilbage mod centrum. Vi kommer lidt på afveje (som altid) og møder en ”skovcafe/restaurant” på vejen.

Som skrevet tidligere, skal vi ind til rigsdagen og op i den store kuppel. Efter de skæbnesvanger møder med højder bliver vi nede på jorden resten af lørdagen efter besøget på Rigsdagen.

Lørdag eftermiddag byder på indkøb, div shopping og så skal vi jo naturligvis ikke glemme Ritter Sport Bunte Schokowelt. Har kan alle slags rittersport købes til billige penge. En sjov oplevelse med mulighed for at lave sin egen Rittersport. en butik i 2 etager samt en hyggelig cafe med forskellige kager med referencer til kendte Rittersport.

Vi var godt trætte da vi ankom til hotellet lørdag sidst på eftermiddagen. Så vi valgte en af de nærliggende restauranter og tilmed italiensk. Det var heller ingen skuffelse og vi hyggede os og evalueret og kom frem til at denne tur havde været god. Inden vi nåede hotellet havde vi fået god mad, dessert, god vin og en enkelt Aperol til de voksne.

Tips omkring frokost og eller den lille sult

Der er et hav af gode caféer og restauranter i Berlin. Desuden er der også rigtig gode muligheder for at drikke god kaffe på kaffehuse rundt om i byen. Du kan købe sandwich rigtig mange steder i Berlin. Berlin indbyder nærmest til at man køber en sandwich, finder en bænk i en park og hviler fødderne, mens man spiser.

Shopping

På vores tur til Berlin blev der også rig mulighed for at shoppe. Vi vekslede lidt mellem at være kulturelle om formiddagen for at slå sig løs i de mangeartede butikker bagefter. Fx besøgte vi Kurfürstendamm som ligger i Charlottenburg. Som er Berlins 3,5 km lange boulevard i den vestlige del af byen med elegante forretninger, caféer, kunsthandler, hoteller og teatre. Kurfürstendamm bliver kaldt for Berlins 5th Avenue eller Champs-Élysées og du har ikke rigtigt oplevet den fulde Berlin-oplevelse før du har shoppet på Ku’damm. Nede af de små sidegader ligger der gallerier, modebutikker og vintagebutikker. Charlottenburg er Berlins mest elegante bydel, som man ikke bør snyde sig selv for at opleve, når man rejser til Berlin. Men Kurfürstendamm er dog blevet mindre mondæn og konkurrerer med bl.a. Unter den Linden og Friedrichstrasse i den østlige del af byen.

Udover Kurfürstendamm er Potsdammer Platz også et godt sted at shoppe. Her ligger der flere store shoppingcentre som rummer rigtig mange kædebutikker som vi kender det i Danmark.

Og så har vi jo KaDeWe som jo er et kapitel for sig selv og som ligger i Kurfürstendamms østligste ende . Her finder du både stangtøj og high fashion, skønhedsprodukter og en indretningsafdeling. Øverst oppe er der et gourmet madmarked, som bestemt er et besøg værd.

Markeder i Berlin

Der skulle være mange forskellige markeder i Berlin. Nogle er åbne hver dag, mens andre kun har weekend-åben. Der er efter sigende, et loppemarked på Straße des 17. Juni (i bydelen Tiergarten) som er et af de ældste og mest besøgte markeder i Berlin.

Madmarkederne på Kollwitzplatz (i Prenzlauer Berg – åben torsdag og lørdag) og på Winterfeldplatz (i Schöneberg – åben onsdag og lørdag). Økologien er i højsædet på Kollwitzplatzs madmarked, især på torsdagsmarkedet. Disse markeder skulle vist også være et besøg værd.

I november og december forvandles Tysklands hovedstad til et paradis for juleelskere med et stort festfyrværkeri af lys, julepynt, juletræer og masser af hygge! De berømte hyggelige julemarkeder som Berlin mest er berømt for. Der var vi den første gang min man og jeg var i Berlin og på trods af sygdom var en god oplevelse.

Vi havde et lidt stramt program denne gang, så vi prioritere ikke markeder på denne tur, men skal helt sikkert have passet det ind næste gang vi besøger Berlin.

Berlin er en lidt rå by, men jeg elsker og færdes i den og hvor føler jeg mig velkommen. Der er ligesom plads til alle i Berlin, og der er plads til at tænke og prøve noget nyt, hvilket jeg godt kan lide.

Søndag

Turen går hjemad med et enkelt stop i Neumünster (vi troede at vi kunne slå to fluer med et smæk) men de har lukket om søndagen. I stedet kørte ved ned i byen som ligger lige ved. Der fandt vi en cafe og spiste frokost inden vi trillede videre hjem.